loading...
akhbar tecnolozh9
saqar بازدید : 58 یکشنبه 08 فروردین 1400 نظرات (0)

تجهیزات شبکه به ۲ تقسیم تجهیزات اکتیو و ساز و برگ پسیو دسته بندی می شوند:

تجهیزات غیر پرکار شبکه (پسیو) : عملکرد این تجهیزات بدون احتیاج به توان الکتریکی برق چهره می گیرد. نمونه ساز و برگ شبکه پسیو بر این پایه اند : انواع کابل ،کانکتورها و اتصالات ، داکت یا کانال و گونه ها رک.

 

تجهیزات پرکار شبکه (اکتیو):

تجهیزاتی هستند که به جریان الکتریکی برق نیاز دارند. مثال ساز و برگ شبکه اکتیو عبارتند از: کارت شبکه (NIC)، سوییچ (switch)، مسیریاب (Router)، بارو آتش (Firewall)، مبدل فیبر نوری(Media Convertor)و پرینت سرور (Print server)7

 

 

در خصوص ساز و برگ پسیو شبکه در مقاله ای جداگانه روشنگری داده شد. ولی همانطور گفته شد در یک شبکه کامپیوتری به قطعاتی که معمولاً به برق متصل شده و در تولید، هدایت و یا تقویت سیگنال‌ها نقش دارند و در اصطلاح به خودی خود تکاپو دارند، قطعات « پرکار » یا Active گفته می​شود.

 

تجهیزات اکتیو شبکه:

کارت شبکه (Network Interface Card)

کارت شبکه، یکتا از مهمترین عناصر سخت افزاری در زمان پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری است. هر رایانه موجود در شبکه ( سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان )، نیازمند استفاده از یک کارت شبکه است. کارت شبکه، بستگی بین رایانه و پیرامون انتقال ( همانند کابل های مسی و یا فیبر نوری ) را فراهم می نماید. اکثر مادربردهای جدیدی که از آنان در کامپیوترهای شخصی کاربرد می گردد ، حائز یک اینترفیس شبکه ای onboard می باشند. کامپیوترهای کهن و یا کامپیوترهای جدیدی که دارای اینترفیس شبکه ای onboard نمی باشند، در موعد پیوندیدن به شبکه، می بایست بر روی آنان یک کارت شبکه نصب گردد. کارت شبکه جهت اتصال کامپیوتر به شبکه محلی در سرعت های ۱۰۰،۱۰و۱۰۰۰ مگا بیت بر ثانیه بکار میرود.

 

هر کارت شبکه حائز یک آدرس فیزیکی (MAC) است.

 

آدرس فوق یک شماره شش بایتی بوده که سه بایت اول آن مشخص کننده سازنده کارت شبکه

 

و سه بایت دوم، عدد سریال کارت شبکه است.

 

کارت های شبکه به دو تقسیم کابلی و وایرلس دسته می شوند که هرکدام مزایا و معایبی دارند.

 

کارت شبکه های وایرلس به ۲ گروه اینترنال و اکسترنال ( قابل حمل) بخش می شوند.

 

تجهیزات اکتیو

 

اکسس پوینت:

برای برپایی وابستگی شبکه کابلی بین رایانه وجود سوییچ شبکه الزامیست

 

این در حالیست که در اکسس پوینت برای برقراری وابستگی بین کامپیوتر، به یک سخت اسباب نیازمند هستیم.

 

بااین تعاریف میتوان اخذ که نقش اکسس پوینت درشبکه های وایرلس مانند نقش سوییچ درشبکه های کابلی است.

 

تجهیزات اکتیو

 

سوئيچ:

يکی از عناصر اصلی و مهم در شبکه های کامپيوتری سوئيچ است . با به کارگیری سوئيچ ، چندين کاربر توانا به ارسال اطلاعات از طريق شبکه در يک لحظه خواهند بود. سرعت ارسال اطلاعات هر يک از کاربران بر سرعت دستيابی ساير کاربران شبکه تاثير نخواهد گذاشت . سوئيچ امثال روتر که امکان ارتباط بين چندين شبکه را فراهم می نمايد ، امکان پیوستگی گره های متفاوت ( معمولا” کامپيوتر ) يک شبکه را مستقيما” با يکديگر فراهم می نمايد. شبکه ها و سوئيچ ها حائز گونه ها متفاوتی می باشند. سوئيچ هایی که برای هر يک از اتصالات موجود در يک شبکه داخلی استفاده می گردند ، سوئيچ های LAN ناميده می شوند. اين نوع سوئيچ ها مجموعه ای از ارتباطات شبکه را بين صرفا” دو دستگاه که قصد ارتباط با يکديگر را دارند ، در زمان باره نظر ايجاد می نمايد.

 

روتر:

از دستگاه های شبکه ای کاربردی و اساسی می نا روتر را نام بردکه امروزه به کارگیری آن در شبکه به امری طبیعی تبدیل شده است. روتر در شبکه های ‌LAN و WAN استعمال دارد.از کاربردهای سایر آن،استفاده در شبکه های کبیر به منظور برقراری ارتباط می باشد چرا که هر بخش آن آی پی های مختلفی دارد و بدون روتر این سرنوشت ها نمی توانند وابستگی برپا کنند.در حال حاضر روتر ها در طرح ها و مدل های گوناگون با شکل ظاهری متفاوت در بازار عرضه می شود.در حال آماده روتر با برپایی سهولت در برقراری وابستگی بین یک شبکه یا چندین شبکه (اینترنت و سایت های مختلف در سراسر جهان)مورد استقبال عموم پیمان گرفته است.متناسب با وظیفه محول شده به روتر ها ،نام پسندیده برای انها در عقیده می گیرند.

 

منبع: 

https://avashnet.com/active-network-services/

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 176
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 594
  • بازدید سال : 3,870
  • بازدید کلی : 11,380